2019. január 7., hétfő

Brutál




Pár kép tumblr-ről. Mint ahogy a cím is mutatja, főképp a kompozíciók és megoldások erőssége, és az azok által kiváltott érzelmi hatások tetszenek ezekben a képekben.  Nem mellékes, hogy szeretem, ha valami kontrasztos, és két (vagy több) eltérő karakterű tárgyat próbál egymás mellé helyezni. 



Az első példa Velencében található.  A többszintű heterogenitás számomra legszebb része a színekben rejlik. Az ablakok koszossága miatt szaturált sötétzöld vonzza a tekintetet, ugyanakkor nem mond túlságosan sokat sem; illeszkedik az őt körülvevő sötétbarna-világosszürke színskálába, amelyhez a falon lévő graffitik és táblák élénken csatlakoznak. Kicsit tovább gondolva rájövünk, hogy a természetes színek sötét árnyalatai (és az ezek mögött lévő elhanyagolt épületszerkezet) ironikusan közel állnak a dohányzás biológiai hatásaihoz. [calle del tobacco = dohány utca]


A második kép helyszíne ismeretlen. A „nagy hal megeszi a kis halat” mesterséges megvalósulásáról tanúskodik. Szerintem maga a jelenség sokkal izgalmasabb, mint annak építészeti kivetülése. Az elnyomás, a kirekesztés gondolata; a nyomor kialakulása, megszűnése és megszüntetésének folyamata; az idő és az energia; az irányítás, a tervezés, a gondolkodás és a személyiség: pár szempont, amelyek alapján a képet vizsgálni érdemes.
Vagy esetleg összeegyeztethetjük a parapetmagasságokat és az utcaképben játszott szerepet...


A harmadik kép Angliából származik. Az elbontott épületrész helyiségeinek tapétája a falon maradt. A komikus helyzetet fokozza a toldott-foldott fémkerítés fejjel lefelé illesztett része, illetve a bontást intéző cég reklámfelülete, amely mögött csodás munkájuk látható. A bejárati lépcsőről nézelődő rózsaszín ruhás asszony és a ház előtt parkolt autó tovább erősíti a kép által erőteljesen közvetített 70-es évekbeli kelet-londoni hangulatot.


Személyes kedvencem pedig Skóciában helyezkedik el. A nyolcadik utas: A halál c. filmből származó alien figurával díszítették fel a Paisley Abbey római katolikus templomot. A többször is lerombolt és újjáépített épületben született II. Róbert király a 14. században, később édesanyját ide temették el. A körülötte folyó konstans harcok és az azokból következő állandó felújítások során került fel a dísz a 90-es években, amely szoros kapcsolatban áll a ház történelmével. 


Nisnánszky Dániel


Források:
1: scavengedluxury.tumblr.com / Belgrave Gate, Leicester. July 2017.
2: scavengedluxury.tumblr.com / Venice, September 2014.
3: germanpostwarmodern.tumblr.com
4: theguardian.com /David Granick: Belhaven Street (London), 1977.
5: scavengedluxury.tumblr.com / Paisley Abbey, Scotland, 2013.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.