2017. április 11., kedd

Barozzi Veiga – House in Cretas





A Barozzi / Veiga egy 2004-ben, Fabrizio Barozzi és Alberto Veiga által Barcelonában alapított építésziroda. Munkáik különböző kiállításokon jelennek meg, a szakmai sajtó széles körben publikálja őket. Az iroda által elnyert számos díj közül a legfontosabbak: Ajac Young Catalan Architect Award (2007), Barbara Cappochin International Architecture Award (2011), Gold Medal for Italian Architecture – Legjobb debütáló munka (2012), Young Talent of Italian Architecture (2013), Design Vanguard Award (2014), International fad Opinion Award, the Life in Architecture Award, legutóbb pedig a Mies van der Rohe Award for European Architecture (2015).


Fabrizio Barozzi 1976-ban született Rovertoban, Olaszországban nőtt fel, az Istituto Universitario di Architettura-n tanult Velencében, egyetemi tanulmányait pedig az the Escuela Técnica Superior de Arquitectura-n Sevillaban és az Ecole d’Architecture de Paris La Villette-n fejezte be. 2007 és 2009 között professzor volt az International University of Catalonia in Barcelonán. 2013 és 2015 között pedig vendégprofesszor volt az Istituto Universitario di Architettura di Venezián és 2009 óta a gironai egyetemen is előadó. 

Alberto Veiga 1973-ban született, Santiago de Compostelaban nőtt fel, az Escuela Técnica Superior de Arquitecturán tanult építészetet Navarrában. 2007 és 2010 között az International University of Catalonián volt Professzor Barcelonában. 2014-ben vendégprofesszor volt az Istituto Universitario di Architetturán Velencében.

Fontosabb munkáik:
Regulatory Council, Roa, Spanyolország, 2006




Hangversenyterem, Szczecin, Lengyelország, 2007




Graubünden Múzeum, Chur, Svájc, 2012



House in Cretas:



A (még csak tervezett) cretasi ház egy olyan pavilonszerű koncepcióra épül, amely eltér a megszokott családi házak rendjétől. A robusztus beton tömegek és a köztük ritmikusan ismétlődő üregek ünnepélyes, tekintélyes megjelenést kölcsönöznek.



Az épület a Matarrana folyó közelében, egy fenyőerdőben helyezkedik el.  Lentről, a fő útról egy ösvény vezet végig a fák között, mely a hegyfokon álló, déli tájolású épület bejárati pavilonjáig tart. 



Belépve egy „kis Akropolisz” jelenik meg a hegygerincen. Bent meghitt és védelmező a hangulat. Az épület kompozícióját a négy áttört tömb és az ezeket körülvevő nyitott terek viszonya alkotja. A tömegek között mindenhol felbukkan a természeti környezet. Egy vízszintes beton lemez jelenik meg horizontális hangsúlyként a lejtős terepen, ebből emelkedik ki az épület sorolt háromszög beton elemekből szerveződő teste. Ezek határolják a nagyvonalú, 5,50 m magas beltereket.  Fontos szerepet kap a víz, a belső udvaron medence található a lemezbe süllyesztve. Ezen kívül szintén fontos a tűz (kandalló) és az árnyékokkal való játék.



A bejárati pavilon egyfajta küszöbként szolgál, innen a belső udvarra érkezünk. A nyugati szárny az étkező rész, szinte teljesen nyitott a kert felé. A keleti oldalon pedig a szintén erős kertkapcsolattal rendelkező nappali található, amely nagy egybefüggő tér, benne úszó bútorokkal. 



A Déli épüetrész a fedett medence, amely a vizet használja, mint tradicionális építészeti elemet.




A föld alatt a négy traktust egy központi bázis köti össze, amelyben a privát terek, hálószobák, fürdőszobák, kiszolgáló helyiségek találhatók meg.




Kiss Fruzsina és Koch Márió Péter 


Források:

http://barozziveiga.com/biographies/
http://barozziveiga.com/project/#2608
https://amallective.com/portfolio/house-in-cretas-barozzi-veiga/
http://archeyes.com/house-in-cretas-estudio-barozzi-veiga/
http://barozziveiga.com/project/#410
http://www.archdaily.com/772281/fabrizio-barozzi-on-finding-the-specific-and-avoiding-the-generic-in-architecture


Képek forrása:

kép_01:
https://i.ytimg.com/vi/t3ctSDYIqgI/maxresdefault.jpg
kép_02:
http://images.adsttc.com/media/images/5014/ffdc/28ba/0d58/2800/10e1/large_jpg/stringio.jpg?1414048695
kép_03:
http://www.archdaily.com/772281/fabrizio-barozzi-on-finding-the-specific-and-avoiding-the-generic-in-architecture/55d72497e58ece5ffc0000e3-fabrizio-barozzi-on-finding-the-specific-and-avoiding-the-generic-in-architecture-photo
kép_04:
http://www.archdaily.com/792507/fine-arts-museum-barozzi-veiga/57a01085e58ece6b0a000073-fine-arts-museum-barozzi-veiga-photo
kép_05:
http://www.archeyes.com/wp-content/uploads/2016/01/barozzi-veiga-creta-house-04.jpg
kép_06:
http://www.archeyes.com/wp-content/uploads/2016/01/barozzi-veiga-creta-house-00.jpg
kép_07:
http://www.archeyes.com/wp-content/uploads/2016/01/barozzi-veiga-creta-house-03.jpg
kép_08:
http://www.archeyes.com/wp-content/uploads/2016/01/barozzi-veiga-creta-house-07.jpg
kép_09:
http://www.archeyes.com/wp-content/uploads/2016/01/barozzi-veiga-creta-house-05.jpg
kép_10:
http://www.archeyes.com/wp-content/uploads/2016/01/barozzi-veiga-creta-house-06.jpg
kép_11:
http://www.archello.com/sites/default/files/imagecache/header_detail_large/SEC_1_GROSOR_0.jpg
kép_12:
http://www.archeyes.com/wp-content/uploads/2016/01/barozzi-veiga-creta-house-08.jpg

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.